Vraag en Antwoord

Q?

Ik heb soms een dikke knie na het kitesurfen

A.

Soms een dikke knie is niet goed en daar kunnen we helder over zijn. We kunnen knie blessures indelen in twee soorten te weten de traumatische en niet traumatische letsels. We spreken van niet-traumatische knieklachten als ze niet het gevolg zijn van een val, vreemde draaiing of andere ‘kracht’ op de knie. De oorzaken van niet-traumatische knieklachten zijn zo talrijk dat we ze niet allemaal kunnen bespreken. Meestal zijn de niet traumatische letsels uiteindelijk wel van overgaande aard. Wanneer je wel bekend bent met een traumatisch letsel en deze hersteld niet of je bent er niet zeker van wat het is dan is het raadzaam om even contact met ons op te nemen zodat we goede diagnostiek kunnen inzetten. Dit zal in eerste instantie een lichamelijk onderzoek zijn.

Q?

BOOTS OR STRAPS

A.

Moet je nu wel of niet met boots gaan varen? Deze keuze kunnen wij van KiteMedical uiteraard niet voor je maken. Wel kunnen we je adviseren eens goed naar het volgende filmpje te kijken welke we hebben gemaakt met onze nationale 'Big Air MegaLoop' trots Steven Akkersdijk. Klik op de volgende link voor misschien wel 'het' antwoord op jou vraag: movie boots or straps

Q?

SPIEREN REKKEN

A.

Over rekken/stretchen voor je in actie komt is altijd veel gedoe geweest: moet je het nu wel of niet doen? Het lange stretchen zoals we het allemaal kennen, waarbij je je spier lang maakt en je stretch enige tijd vasthoudt kan juist ook blessures met zich meebrengen. Het is beter om even kort je spieren op lengte te maken na je warming-up dus niet te lang.

Q?

WARMING-UP

A.

Er is altijd veel gedoe over warmingups, is het nou wel of niet nodig voor het sporten en wat is de impact? Uit een artikel in SportsMedicine in 2012 kwam dan eindelijk het verlossende antwoord: een warming up is zeker wel belangrijk voor je gaat opwarmen. Opwarmen voorkomt nu eenmaal blessures dus vergeet het dus niet voor je het water opgaat!